آراء قضایی و مطالب حقوقی

خوش آمدید! برنامه مانند قانون است ؛اگر برنامه نداشته باشیم هرج و مرج پیش می آید

آراء قضایی و مطالب حقوقی

خوش آمدید! برنامه مانند قانون است ؛اگر برنامه نداشته باشیم هرج و مرج پیش می آید

اهم فعالیت هایی که شما میتوانید در وبلاگ ما مشاهده کنید:
#نمونه_آراء_قضایی
#تفسیر_قانون_مجازات_اسلامی
#مطالب_حقوقی
#جزوات_کلیه_دروس
#قوانین_خاص

(در قسمت سرچ یا طبقه بندی موضوعی به راحتی مطالب موردنظر خود بیابید!)

۱۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

چکیده: معاون جرم باید قصد مجرمانه داشته باشد و عالماً ‌و عامداً یکی از مصادیق معاونت در جرم را انجام بدهد؛ لذا بیان عباراتی که صراحتاً ظهور در تشویق و تحریک مباشر نداشته باشد، معاونت محسوب نمی‌گردد.

 

 

 

خلاصه جریان پرونده

پیرو گزارش دادنامه شماره 00657- 25/09/91 صادره از این شعبه دیوان‌عالی‌کشور به موجب بخشی از پرونده پیوست خانم الف. به اتهام معاونت در قتل عمدی مرحوم الف. تحت تعقیب قرار گرفت. شعبه پنجم دادگاه کیفری استان فارس با استدلال به فقدان دلیل طی دادنامه شماره 00219- 28/12/90 رأی برائت صادر نموده که در مرحله تجدیدنظرخواهی طی دادنامه صدرالاشعار نقض و پرونده به شعبه هم‌عرض ارجاع گردید. این بار شعبه چهارم دادگاه کیفری استان به موضوع رسیدگی نموده. وکیل اولیای‌دم به اظهارات قاتل دایر به این‌که به تحریک الف. اقدام به قتل مرحوم نموده است استناد نمود (ص 346). خانم الف. اعلام کرد: مقتول نسبت به من اظهار علاقه می‌کرد خانواده من مخالف بودند من نیز اوایل علاقه داشتم ولی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۹ ، ۱۴:۵۳

 

چکیده:

در صورتی که مدافع شرط تناسب را در دفاع مشروع رعایت نکند قتل واقع شده از نوع شبه‌عمد محسوب می‌شود.

 

 

خلاصه جریان پرونده

(در پی گزارش قبلی این شعبه) آقای الف.الف. فرزند ع.، 25 ساله، مجرد، باسواد، ساکن  به اتهام جرح عمدی با چاقو منجر به قتل مرحوم الف.ی. فرزند م. در تاریخ 10/08/84 گردیده که با شکایت اولیاء دم مورد تعقیب واقع شده که شرح موضوع در نظریه قبلی این شعبه موجود می‌باشد و پرونده در شعبه دوم دادگاه کیفری استان مورد رسیدگی واقع شده و

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۹ ، ۱۴:۴۱

{ تفاوت بین عوامل رافع مسئولیت و علل موجهه جرم}

1 . علل رافع مسئولیت شخصی بوده در صورتیکه علل موجّهه جرم موضوعی است و متوجه شخص نیست . ( علل رفع مسئولیت و زوال آن بیشتر در شخص مجرم نهفته است نه در حکم قانونگذار ولی علت توجیه کننده در شخص مجرم نیست بلکه در نظر قانونگذار است ) . بدین نحو که عوامل رافع مسئولیت به توانائی و اهلیّت خاصّ مرتکب جرم مربوط می شود و ریشه های درونی و شخصی دارد ؛ در حالیکه علل مشروعیت یا موجهه جرم ناشی از عوامل خارجی است و قائم بر واقعه است که باعث حذف وصف مجرمانه از عمل مرتکب خواهد شد .

 

2 . در علل رافع مسئولیت در واقع عنصر معنوی جرم محقق نشده و بدین ترتیب اصولاً جرمی تحقق نیافته است در حالیکه در علل موجّهه ، عدم جرم شناختن عمل مجرمانه ، به علت رفع عنصر قانونی آن توسط متن دیگری از قانون است ( خود عمل جرم ولی متن قانونی دیگری آن را توجیه می کند ) .

 

3 . علل رافع مسئولیت عمومی و همگانی است در حالی که علل موجّهه جرم نیاز به نصّ قانونی خاصّ دارد .

 

4 . وقتی جرمی با شرکت چند نفر به ارتکاب می رسد علل رافع مسئولیت نسبت به هریک باید 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۹ ، ۱۴:۲۱
چکیده:

برای تحقق شرکت در جرم احراز وحدت قصد و انجام قسمتی از جرم توسط شرکا کافی است.

 

رای بدوی

دفاعیات غیرموجه بعدی از ناحیه متهمین و وکلای ایشان و قرائن و امارات موجود و نظر به این که اولاً: آنچه در باب شرکت در جرم برمی‌آید این است که هر یک از مرتکبین قسمتی از جرم تام را انجام داده و همگی قاصد و عالم بر فعل مادی می‌باشند و در مانحن فیه بر فرض دخالت و یا آمریت شخص ثالث (که البته این موضوع صرفاً دفاع از ناحیه متهمین تلقی می‌گردد و خارج از محدوده کیفرخواست است.) با این حال

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۹ ، ۱۱:۰۱

ماده ۲ -قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است،جرم محسوب می شود.

 

شرح وتفسیر:

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۹ ، ۰۰:۱۰

ماده ۱– قانون مجازات اسلامی مشتمل بر جرائم و مجازات های حدود، قصاص، دیات و تعزیرات، اقدامات تأمینی و تربیتی، شرایط و موانع مسؤولیت کیفری و قواعد حاکم بر آنها است.

 

شرح و تفسیر :

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۹ ، ۰۰:۰۵

-رأی دادگاه بدوی:صادره از شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران:

به اتهام نگهداری ۴۰/۱گرم شیشه وهروئین به یکسال حبس معلق و۴سال حبس و۷۰ ضربه شلاق وپرداخت ۲۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می گردد.وبه اتهام استعمال هروئین به تحمل ۷۴ ضربه شلاق وپرداخت ۱۰ میلیون ریلال جزای نقدی محکوم می گردد.

-رأی دادگاه تجدید نظر:

با توجه به اینکه جرائم فوق توسط تجدید نظر خواه محرز وتجدید نظر خواهی وی با هیچ یک از شقوق ماده۴۳۴ قانون آئین دادرسی کیفری انطباق ندارد،دادگاه تجدید نظر خواهی را مردود اعلام می نماید،لکن به علت فقد سابقه کیفری  واظهار ندامت وسیاست حبس زدایی،همه حبس ودو فقره شلاق مورد حکم را هم به همان مدت یکسال مندرج در دادنامه بدوی معلق می نماید به این شرح دادنامه تجدید نظر خواسته تائید می گردد.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۹ ، ۲۳:۵۰

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۹ ، ۲۳:۴۵

چکیده : 1- صرف حضور در جشن مختلط فاقد وصف کیفری است.

2- دایر کردن مرکز فساد و فحشاء مستلزم تکرار عمل است و صرف برگزاری جشن تولد مختلط، مصداق بزه دایر کردن مرکز فساد و فحشاء به شمار نمی‌آید.

ماده 639 قانون مجازات اسلامی

 

(رای دادگاه بدوی)

در خصوص اتهام آقایان 1) الف.، 55 ساله، 2) ع.، 32 ساله، آزاد به لحاظ صدور قرار قبولی وثیقه، دایر به مشارکت در فراهم نمودن موجبات فساد و فحشاء و شرکت در نگهداری مشروبات الکلی خارجی، 3) خانم ط.، 27 ساله، 4) آقای ش.، 25 ساله، 5) آقای ش.م.، 35 ساله، 6) آقای ع.الف.، 30 ساله، هر 4 نفر آزاد به لحاظ مذکور، دایر به شرب خمر؛ بدین توضیح که حسب گزارش مورخ 22/12/1392 مرجع انتظامی در منزل متهم ردیف دوم واقع در...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۹ ، ۰۰:۰۹

دریافت
حجم: 27.5 مگابایت
توضیحات: جزوه حقوق مدنی دکترملاکریمی+آراء وحدت رویه+تست و قوانین خاص
 

 

دریافت
عنوان: حقوق مدنی دکترشهبازی
حجم: 7.7 مگابایت
توضیحات: مدنی 1تا8 دکترشهبازی

 

 

دریافت
عنوان: خلاصه حقوق مدنی در100 صفحه
حجم: 801 کیلوبایت
توضیحات: بسیار عالی و مختصر
 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۹ ، ۲۳:۴۳