آراء قضایی و مطالب حقوقی

خوش آمدید! برنامه مانند قانون است ؛اگر برنامه نداشته باشیم هرج و مرج پیش می آید

آراء قضایی و مطالب حقوقی

خوش آمدید! برنامه مانند قانون است ؛اگر برنامه نداشته باشیم هرج و مرج پیش می آید

اهم فعالیت هایی که شما میتوانید در وبلاگ ما مشاهده کنید:
#نمونه_آراء_قضایی
#تفسیر_قانون_مجازات_اسلامی
#مطالب_حقوقی
#جزوات_کلیه_دروس
#قوانین_خاص

(در قسمت سرچ یا طبقه بندی موضوعی به راحتی مطالب موردنظر خود بیابید!)

ماهیت حقوقی اقاله

دوشنبه, ۸ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۳۷ ب.ظ

پیام: اقاله نوعی عقد است که با تراضی طرفین صورت می پذیرد.

مستندات: مواد 219 و 223 قانون مدنی

 

رأی دادگاه بدوی

در خصوص دعوی آقای ح.ع. فرزند ح. با وکالت آقای الف.ش. به طرفیت آقای الف.م. فرزند ب.ب. صدور حکم مبنی بر تأیید و تنفیذ اقامه و تفاسخ مبایعه نامه عادی 18/8/89 و مطالبه خسارات دادرسی بدین مضمون که به موجب مبایعه نامه عادی 18/8/89 یک قطعه زمین از سوی خواهان به خوانده دعوی به عقد بیع واگذار گردیده که سپس از سوی طرفین اقاله شده است علّت اقاله نیز عدم پرداخت ثمن می باشد ثمن معامله نیز یک دستگاه خودرو، آپارتمان و چند فقره چک می باشد جهت اثبات عدم پرداخت که منشأ اقاله عنوان گردیده است انتقال آپارتمان و خودرو توسط شخص خوانده به اشخاص ثالث و گواهی عدم پرداخت چک های صادره می باشد استماع دفاعیات خوانده انکار دعوی خواهان می باشد با توجه به محتویات پرونده استماع شهادت شهود گواهی عدم پرداخت دعوی خواهان وارد است. زیرا حسب اظهارات گواهان خواهان مذکور در صورت جلسه دادگاه مورخ 22/3/92 عقد مذکور از سوی طرفین اقاله گردیده بود و گواهان ناظر بر اظهارات طرفین بوده اند از سوی دیگر آپارتمان و خودرو که ثمن معامله مذکور بوده است از سوی خریدار یعنی خوانده دعوی به اشخاص ثالث واگذار گردیده است و چک های صادره نیز برگشت خورده اند که صدق اظهارات خواهان مبنی بر استرداد ثمن و مثمن به طرفین را اثبات می نماید و اظهارات خوانده دعوی مبنی بر اینکه گواهانی جهت عدم اقاله و تفاسخ دارد نیز موثّر در مقام نبوده است زیرا علی رغم تجدید جلسه دادرسی و ابلاغ وقت رسیدگی به نشانی اعلامی و عدم شناسایی خوانده علی رغم سبق ابلاغ درحالی که در جلسه دادرسی مورخ 22/3/92 حضور یافته بود نسبت به تعرفه گواهان خود اقدام ننموده است تا کذب انتقالات آپارتمان و خودرو توسط خودش را علی رغم موجود بودن مستندات مذکور ؛ اثبات نماید بنا به مراتب فوق دعوی خواهان وارد بوده و حکم به تأیید و تنفیذ اقاله و تفاسخ مبایعه نامه عادی18/8/89 فی مابین طرفین و محکومیت خوانده به پرداخت خسارات دادرسی در حق خواهان صادر می گردد. رأی صادره مستنداً به مواد 198. 331 و 336 و 339 و 515 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.
رییس شعبه 2 دادگاه عمومی لواسانات ـ شعبانزاده

 

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظرخواهی آقای الف.م. با وکالت آقای م.ح. به طرفیت آقای ح.ع. نسبت به دادنامه شماره 920176 مورخه 25/3/92 صادره از شعبه دوم دادگاه عمومی لواسانات که به موجب آن حکم به تأیید و تنفیذ اقاله و تفاسخ مبایعه نامه عادی مورخ 18/8/89 فی ما بین طرفین صادرشده است با بررسی پرونده ازجمله مندرجات دادخواست اولیه خواهان و لایحه وکیل محترم وی در بیان موضوع خواسته و ادله آن (اوراق 6، 14 و 15 پرونده) و معرفی دو نفر گواه برای اثبات اقاله معامله فی مابین و اظهارات گواهان مزبور به شرح اوراق 29 و 30 پرونده تجدیدنظرخواهی از این حیث وارد است که اقاله نوعی عقد است که با تراضی طرفین صورت می پذیرد. اظهارات گواهان حاکی از اخبار به قصد فسخ معامله از ناحیه خریدار و قبول آن از سوی فروشنده دارد و دلالتی بر تحقق قرار و فسخ معامله نمی کند. علی هذا و با توجه به قواعد لزوم و صحت معامله مطابق مواد 219 و 223 و 198 و 358 قانون و آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته حکم به رد دعوی نخستین صادر و اعلام می شود. این رأی قطعی است.
رییس شعبه 46 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه
حمیدی راد ـ عاشورخانی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی