آراء قضایی و مطالب حقوقی

خوش آمدید! برنامه مانند قانون است ؛اگر برنامه نداشته باشیم هرج و مرج پیش می آید

آراء قضایی و مطالب حقوقی

خوش آمدید! برنامه مانند قانون است ؛اگر برنامه نداشته باشیم هرج و مرج پیش می آید

اهم فعالیت هایی که شما میتوانید در وبلاگ ما مشاهده کنید:
#نمونه_آراء_قضایی
#تفسیر_قانون_مجازات_اسلامی
#مطالب_حقوقی
#جزوات_کلیه_دروس
#قوانین_خاص

(در قسمت سرچ یا طبقه بندی موضوعی به راحتی مطالب موردنظر خود بیابید!)

قتل در مقام دفاع از ناموس

يكشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۲:۴۱ ب.ظ

 

چکیده:

در صورتی که مدافع شرط تناسب را در دفاع مشروع رعایت نکند قتل واقع شده از نوع شبه‌عمد محسوب می‌شود.

 

 

خلاصه جریان پرونده

(در پی گزارش قبلی این شعبه) آقای الف.الف. فرزند ع.، 25 ساله، مجرد، باسواد، ساکن  به اتهام جرح عمدی با چاقو منجر به قتل مرحوم الف.ی. فرزند م. در تاریخ 10/08/84 گردیده که با شکایت اولیاء دم مورد تعقیب واقع شده که شرح موضوع در نظریه قبلی این شعبه موجود می‌باشد و پرونده در شعبه دوم دادگاه کیفری استان مورد رسیدگی واقع شده و متهم مدعی است که مقتول قصد تجاوز به وی را داشته و متهم در مقام دفاع از ناموس خویش به مقتول چاقو زده که منتهی به قتل او شده و دادگاه با اکثریت آراء دفاعی بودن عمل متهم را محرز دانسته الا اینکه آن دفاع را مقرون با زیاده‌روی تشخیص داده، لهذا متهم را در دادنامه ش 000028 ـ 17/02/91 پس از تبرئه از قصاص به پرداخت دیه کامله و یک سال حبس محکوم نموده است (و اقلیت متهم را از مسئولیت کیفری و حقوقی تبرئه نموده) و رأی صادره مورد اعتراض وکیل متهم و اولیای دم قرار گرفته و به شعبه 27 دیوان‌عالی کشور ارسال گردیده است.

 

 

رای دیوان

با توجه به محتویات پرونده و تحقیقات انجام شده و احراز موضوع دفاعی بودن عمل متهم و عدم رعایت تناسب و مطالب ابرازی متهم در طول دادرسی و مفاد دادنامه سابق الصدور این شعبه دیوان‌عالی کشور و مستندات رأی تجدیدنظرخواسته و عدم اقامه دلیل کافی موجب نقض از سوی تجدیدنظرخواه دادنامه تجدیدنظرخواسته شماره 000028 ـ 17/02/91 صادره از شعبه دوم دادگاه کیفری استان  از حیث محکومیت آقای الف.الف. به پرداخت دیه و برائت وی از قصاص مطابق مقررات تشخیص و مستنداً به بند الف ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری تأیید می‌گردد. 

رئیس شعبه 27 دیوان‌عالی کشور ـ مستشار شعبه

فاضل ـ رزاقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی